Alla inlägg under juni 2006

Av dahlith - 7 juni 2006 22:55

Ungarna iväg till skolan som de skulle. Hämtade dom 13.45 igen.Städade lite och satt sen ute i solen och löste lite Sudoko. Det var jätteskönt väder idag! Perfekt, solen sken och det fläktade ändå alldeles lagom.Var inne i stan, på Jasmin, och tog hål i örat på Jesper. Han ville så gärna göra det så jag gav med mig. Han ska ha läkörhänget på i 2 månader nu. Ska rengöras morgon och kväll. Han tyckte inte att det gjorde särskilt ont, men han ryckte till lite när hon sköt in örhänget. Så lite rädd blev han allt.Var inom Red Nails och pratade med Maria. Hon ville att vi skulle komma ner till Skivarp till helgen. Det var crosstävling där då.Hon tänkte också ringa till astmasköterskan och kolla upp lungkapaciteten. Hon låter lika illa som jag med sina hostningar så det är nog lika bra att göra det.Mats kom hem på kvällen. Vi grillade lax och åt nypotatis.Ronny, Andrea och Alexander var här för att titta på kattungarna igen. Verkar som om dom är sugna på hela högen. ;)Mats klippte gräset. (Sandra också lite förresten)Hoppas att det blir lika fint väder imorgon. Kanske vi kan köra till stranden en runda då...

Av dahlith - 6 juni 2006 21:45

Hissade naturligtvis flaggan imorse. Ganska trevligt att Sverigen äntligen firar flaggdagen som en röd dag. Här i vår lilla by hade de ordnat riktig karneval, tivoli olika uppvisningar, till exempel med Tuta och kör.Mats cyklade in till byn med ungarna. Sandra sminkade sig vid brandstationen. Blev en Sverigeflagga. Jag var lite sen så jag fick ta bilen dit senare. Vi gick med Ola, Julia och Maja. Sandra och Jesper gick i karnevalståget. Jesper var klädd i Sverigelagets kläder. Jättesnygg! De blev bjudna på glass senare när de hade gått klart.Solen sken så skönt när vi satt och tittade på Tuta och Körs uppträde.Sandra var med Madde på tivolit. Vi hade ju bestämt att det inte skulle bli någon karusellåkning idag. Det klarade vi ju av igår så det räckte. Men nog sjutton skulle hon åka idag igen. Mats gav henne en hundralapp och sa att hon bara fick köpa en biljett (25:-). När vi kom in på tivolit så stod hon och åt popcorn som hon hade köpt. Dessutom så hade hon 2 biljetter till i handen. Hon hade alltså handlat upp alltihopa. Jag blev riktigt irriterad på henne. Tänkte att då kan Jesper ta bägge de biljetterna så att hon får känna på ett straff. Men naturligtvis ville inte Jesper åka karuseller, han ville bara ta lotter. Blev förbannad på honom också för han stod och skulle riva i sönder biljetterna. Fick springa och jaga honom runt på tivolit.Förgrymmade ungar!!!Gick till kassan och ville få tillbaks pengarna för de 2 biljetterna. Men icke då... Sa precis som det var men det hjälpte inte. Till slut var det en tjej bak mig som sa att hon kunde köpa dom. Tack för det! Väldigt snällt!Vi gick därifrån med bestämda steg och Sandra var skitsur. Jag var inom affären och Mats och ungarna cyklade hem.Sandra bad om förlåtelse när hon kom hem sen.Mats gjorde ägg och sillamackor till oss.Satt ute på altanen och åt.Vi körde en runda för att kolla hur långt Henrik kommit med sitt nybyggda hus. Huset var klart men han hade inte gjort något med trädgården. Körde en lång omväg hem.Mats körde ner till jobbet redan ikväll. Enklare att han gör det nu än att han kör klockan 4 imorgonbitti.Sandra kom på att hon hade både svenska och matte i läxa till imorgon. Så typiskt henne att komma på det 21.30 kvällen innan!!! Men hon fick sätta sig och göra det.Jesper vill ta hål i örat imorgon... Får se ifall jag låter honom göra det. Ska sova på saken...

Av dahlith - 5 juni 2006 01:40

Sov ända till 10.30 Skönt!Mats nya chef, Håkan kom hit. Mats skrev under anställningspapprena. Mats hade sagt innan att Håkan såg väldigt bra ut, så jag väntade mig en snygging. Blev lite besviken. Han såg ganska alldaglig ut och med väldigt mycket grått hår insprängt. Ja, ja... han kan ju vara trevlig för det...Var på vårdcentralen 13 och var hos astmasköterskan. Eftersom jag haft lunginflammation och problem med lungorna varje vår i 3 år nu så tyckte läkaren att det var dags att jag kollade upp min lungkapacitet.Fick göra väldigt många blåstester. Blåsa ut snabbt och hårt, blåsa ut långsamt och länge, blåsa ut så mycket som möjligt på kortast tid med mera. Testerna upprepades 3 gånger och jag fick följa på en dataskärm hur jag blåste.Även vikt, längd och ålder togs med i beräkningarna. Till och med pulsen var inberäknat. Efter alla tester fick jag ta två 2 doser av Bricanyl och sen vänta i 15 minuter och göra om alla testerna igen.Min lungkapacitet var 73%. och efter bricanyl hade det ökat 7%. För att räknas som en riktig astmatiker ska medicinen hjälpa en upp 12% så jag var inte en astmatiker fullt ut. Rökningen hade ställt till det mest för mig. Hon sa att jag hade KOL och att mina lungor var som hos en 70-åring. Ifall jag motionerade och slutade röka så skulle jag nog kunna få upp kapaciteten igen.Min dom är att jag under kommande vårar ska jag ta Bricanyl och att jag måste sluta röka och motionera mera. I början av september ringer hon mig igen och då vill hon att jag ska ha försökt motivera mig under sommaren till att sluta röka. Hon kommer att hjälpa mig med detta.Jag var ganska moloken när jag kom hem. Det kändes inte alls bra. Jag vet ju att jag borde sluta röka. Har rökt i 24 år nu. KOL är så negativt så jag har verkligen fått mig en tankeställare. Hoppas verkligen att jag kan sluta röka. Fast är jag tillräckligt motiverad...?Mats, jag och ungarna körde in till stan. Var på Sko-Dej och köpte ett par skor till Jesper. Hittade även ett par kilklackssor till B-M:s dotter Maja. Ringde till B-M och frågade ifall vi skulle köpa dom. Storlek 28 köpte vi. De var helt underbara, rosa och med blomma och korslagda remmar framtill och med rem som omslöt vristen. 199:-.Var inom nyöppnade "Zimsalabim" också. Hittade pennor och en massa attiraljer, en tavla med pennor och så lite godis, som vi köpte till Lina. Hon fyllde ju 12 år igår. Körde ut till brorsan sen och gav Lina sakerna.Lina hade gjort tårta. Jessica, Linas mamma, kom också dit en stund. Brorsans fru var riktigt stor om magen nu. Bäbisen kan nog komma vilken dag som helst.Brorsan berättade att pappa hade slutat röka för en månad sen. Han hade tydligen haft något på sin lunga som synts på röntgen. Mamma har också KOL sa brorsan. Jag pratar ju själv inte med varken min mamma eller pappa så jag vet ju inte så mycket själv. Har inte pratat med mamma på 7 år och min pappa har jag inte pratat med på 22 år.Brorsans son, som har haft hjärtumör, var mycket bättre idag. Han hade till och med gått upp 2 kilo. Medicineringen var över och han kunde få leka som han ville. Vi bestämde att både han och Lina ska bo hos oss en vecka nu i sommar.Tittade lite på Mats nya arbetsplats när vi ändå var i närheten. Vad stort det är. Det kommer säkert att bli jättebra där i de maskinhallarna.Tog en snabbmiddag ikväll. Det blev mcDonalds. Jag tog en fiskburgare. Mats fick mina pommes.Körde hem till B-M och Ola. Lämnade skorna som vi köpt till Maja. Hon blev alldeles överlycklig. Julia fyllde 9 år idag men hon firas inte idag. Fikade och Mats var den som drack ikväll (som vanligt). Barnen ville ner till tivolit i byn, så vi begav oss ner dit. Jag lånade en jacka av B-M och Jesper lånade en olle. Var inte mycket karuseller att hurra för. Det var i princip bara 1 som dög åt vara barn. Så biljetthäftena gick åt till bara den.Tog en del lotter också och Jesper fick med sig en hel del vinster hem.Det var liveuppträde med dans intill tivolit. Såg ganska trevligt ut, men det var alldeles för kallt för att stanna där. Det var bara 8 grader. Vi gick hem igen, till B-M och Ola vid 22. Blev tvunget att sätta en brasa för vi frös så...Jag körde oss hem vid 23.45Har fortfarande inte fattat riktigt... Jag har KOL. Jag har en lungsjukdom. Mina lungor funkar bara med 3/4 delar av vad de borde klara av. Jag är bara 38 år. Mina lungor tror att de är 70 år.Jag måste sluta röka. Har gjort det i 24 år. Hur blir jag av med detta beroende?Juni, juli, augusti... om 3 månader så ringer astmasköterskan mig. Då måste jag sluta röka. Måste hinna ändra mitt tänkande innan dess. Finna motivationen...Nu är det 12 timmar sen jag lämnade astmasköterskan. Tror faktiskt att jag hunnit tänka på en hel del saker som jag måste ta itu med.Men varför måste jag tycka att det är så förbaskat gott med röka???? Kan man inte bara må väldigt dåligt så fort man tar ett bloss? Må illa och spy eller något... Varför måste jag älska att känna röken vända nere i mina lungor...?Min cigg har varit min vän i många år... hur ska ciggen kunna bli hatad så där pang bom bara? Allt jag gör är uppbyggt runt ciggen. Vakna, kaffe och cigg. Borsta tänderna- cigg. Sitta vid datorn - cigg. Gå till affären - cigg. Gå från affären - cigg. Prata i telefon - cigg. Ätit mat - cigg. Dricka öl/sprit/vin - cigg (massor). Har fått ett häfte av astmasköterskan som jag ska fylla i, med en massa frågor om känslor och när och var och varför som man känner behov av cigg. Ska läsa igenom häftet imorgon och se ifall jag får mer motivation.NI som klarat av att sluta röka... skulle inte NI kunna skicka mig något inlägg här som får mig på bättre tankar? Behöver all uppmuntran jag kan få nu.Just nu är jag rädd, ledsen och ganska uppgiven...

Av dahlith - 4 juni 2006 00:51

Mats tvättade och vaxade passaten. Snyggt!Jag satt mest och slappade hela dagen. Löste sudoko och solade. Det var så fint väder idag!Lelle kom hit och undrade om jag kunde hjälpa honom med lite kontakter på msn dating. Det gjorde jag så gärna.Fikade och snackade lite. Han var här nog ett par timmar.Brorsans fru ringde och undrade om jag kunde ställa upp och passa barnen ifall det blev dags för bäbisen att titta ut nu i veckan. Klart att jag gör! ;)Ringde förresten till brorsans tös idag för hon fyller 12 år. Men hon var hos brorsans ex så det var dit vi ringde.Bestämde att hon skulle komma och bo hos oss ett tag på sommarlovet.Brorsan hade haft 2 inbrott i sin bil. Så nu har han satt upp övervakningskamera och därtillhörande skylt som varnar om det. Var en runda i affären och köpte lite godis och snacks inför kvällen med gäster.B-M och Ola med barn kom på kvällen. Vi grillade och åt av gårdagens rester. Jättegott! Bjöd även på vår egenodlade sparris och vi grillade den också. Mums! Sparris är bland det godaste som finns!B-M blev fast i sudoko ett par timmar ;) Hon fick lite med sig hem också. Drack ett par öl och jag och B-M delade en flaska vin. Ola ska jobba imorgonbitti så det blev inget för hans del.Tror att vi bestämde att vi skulle fira midsommar här även om vi hade midsommar sist och även hade nu i nyår. Men jag tror faktiskt att jag hellre vill vara här hemma. Det är lugnare på så vis. Finns även lite mer för barnen att sysselsätta sig med då.Sen vill ju jag gärna ha tipsrunda och skattjakt när det är midsommar så jag får väl sätta igång och knåpa ihop det nu.B-M sa att hon hade satt in pengar på Mats konto nu för spriten som vi köpte i Tyskland.Ola tog förresten med sig en limpa cigg hit... undras tro ifall Mats betalade för den? Tror knappt det... Måste komma ihåg att göra det.Måste även komma ihåg att köpa en ny tändare imorgon.Dagens i-landsproblem: tändare varar alldeles för kort tid.;)Såg att BBJessica är ute på Bid2day. http://www.bid2day.se/bid2day/index.jsp?a=show&id=70 Kanske man skulle bjuda på henne?

Av dahlith - 3 juni 2006 00:21

Oj oj oj... vad jag var trött imorse. La mig vid 4.00Tjejen som sökte efter en barnsäng på blocket kom vid 12. Fick 500:- för Sandras gamla säng. Hennes sambo var förresten kusin med grannen.´Fixade salladen, morötterna,garnerade tårtan. Var i affären (var tvungen att köpa tamponger... allt var slut i mitt hus och naturligtvis så var det dags för mens just idag)Fullt hus här under hela eftermiddagen och kvällen. Mats grillade för fulla muggar.Men tyvärr så var svärmor dålig. Hon hade blivit skjutsad in till akuten av svärfar innan han kom hit. Det var rosfeber igen. Svärmor har haft cancer i ett bröst och opererat bort det. Sen dess så har hon ofta fått rosfeber och måste gå på penicillinbehandling.Mats storebror L körde och hämtade svärmor efter sjukhusbesöket. Hon var mycket dålig när hon kom hem till oss. Hon svalde penicillinen som hon fått med sig i en påse och sen svalde hon även panodilen som jag gav henne för att få ner febern. Sen satt hon och sov på en trädgårdsstol. Det gick knappast att prata med henne.Jesper fick VM-saker till fotbollen och 1100:- i present. Han fick även en massa godis och en blomma.Jesper sa sen när alla hade åkt hem att han ville köpa en mobiltelefon med kamera för pengarna han fått. Alexander försökte smuggla med en kattunge hem.. det funkade inte. Vi har alla kvar.Lis. drack en hel del Xante och blev riktigt berusad. Roligt att hon kunde släppa lös lite.Andrea och L. fick köra för svärmor och svärfar hem.Har haft en mycket trevlig dag. Alla har varit goa och trevliga. Jesper har trivts. Det är det viktigaste ju.

Av dahlith - 2 juni 2006 01:41

Usch, jag är urusel på det här. Skrev nyssens men det försvann när jag skulle jag ladda upp en bild.Jesper fick sina presenter imorse. Han blev jätteglad för allting, men speciellt för husbilen och mp3-spelaren.Mats klippte alla gräsmattorna, även vägkanterna upp till stora vägen och ner till skogen åt andra hållet.Mina inderal är slut så mitt hjärta slog som en kolibris vingslag. Kom att tänka på att även svärmor har dessa tabletterna så vi åkte dit och fick låna av henne. Kanon!Ungarna hann komma hem med bussen så snälla busschauffören fick ta på sig sin gula väst och leda dom över stora vägen.Fast de hann inte merän komma hem precis till vårt hus, så var vi hemma. ;)Jag och Sandra åkte till Willys och handlade all mat som behövs till morgondagens kalas. (1450:-). Var på Kvantum också och köpte jordgubbar. Det var inte ens svenska gubbar och de kostade 35:-/liter. Nypotatisen som jag köpte för att göra potatissallade kostade 25:90/kg. Det blev drygt 4kg. 2,2 kg fläskkarré förresten...Gjorde egen potatissallad sen när vi kom hem. Det blir så mycket godare när man gör den själv. Gjorde även tårtbottnarna och la ihop dom sen.Sen var det bara städa, städa och städa... Tvi, vad jag hatar storstädning! Tycker jag har ont överallt nu. Ont i handleden, ryggen, axlarna och hur konstigt det än låter även ont i fötterna.Tog en paus och spelade lite volleyboll med Jesper. Hade lite samvetskval för att vi inte hade mer tid med honom. Det är ju trots allt idag som han fyller år.Grillade lite och provsmakade potatissalladen.En tjej ringde, som är intresserad av att köpa Sandras gamla utdragssäng (via Blocket). Hon kommer imorgon vid 12 och hämtar den. :)23.45 tyckte jag att jag var färdig med storstädningen så jag tog ett långt bad. Myyyysigt! Avslutade med lite manikyr och epilering.Satt och surfade en liten stund sen. Hittade Jessicas, Robins och Samuels hemsida. http://www.jrs-showbiz.se/default.asp . Blev så glad över att få se dom igen. Speciellt Jessica. Som jag har saknar hela den här BigBrother grejen! På något konstigt vis blir de som kompisar även om de inte vet vem jag är.Jessica är en helt otroligt härlig tjej, som jag önskar allt gott i världen!Det första som står på agendan för morgondagen är att göra sallad, garnera tårtan, riva morötter och att duka på altanen. Sen så kan jag gärna få lite tid till att göra vid mig också... Men sen, sen kan gästerna få komma när dom vill. ;)Och då kan vi fira Jespers födelsedag även om det blir en dag försent...Hoppas att vi får fint väder imorgon!

Av dahlith - 1 juni 2006 00:07

Var uppe 6.45 Kände med en gång att det var en jobbig dag. Var ledsen helt utan anledning. Kände mig stressad men orkade liksom inte få tummarna loss att göra något vettigt.Har ju massor att göra. Jesper fyller år imorgon och på lördag så har vi fullt med gäster här. Har iaf tvättat och diskat och vikit, sorterat kläder.Sandra hade friluftsdag idag. Hon gillade längdhoppet bäst. Hon hade hoppat 4.10 som längst. Men hon hade inte varit bäst i något. Fast hon var lika glad för det.:)Pratade med brorsan. Tänkte höra om det blivit något bäbis ännu. Men det var lugnt. Han undrade om Mats kunde köpa gräsklippare billigare nu. Men det får ju vänta ett par månader tills dess...Sen ville han inte prata mer med mig. Kände mig lite ledsen över det.Hade fått mail från hans fru idag. Hon tyckte att jag kunde kommit på hans födelsedag trots att pappa var där. Hon menade att pappas fru inte kunde göra något när där var folk. Mmmm... jag tänkte också på det, men jag ville ju inte få brorsan ledsen.Fick iaf reda på att brorsans son mår bra nu efter hjärntumören. Värdena blev bättre och bättre.Mats hade lovat att komma hem vid 15. Men det blev inte så. Något gick sönder på jobbet så han fick stanna kvar. Sandra och jag fick ta med oss Jesper in till stan för att handla presenter till honom.Var först på Kapp-Ahl och handlade kläder till honom för ca 700:-. Sen var vi på BR och köpte en mp3-spelare för 349:-. (det såg aldrig Jesper). (Jesper får för totalt 1450:-)Var inom hos Maria på RedNails. Hon hade tänkt på mig hela dagen sa hon. Hon ville att vi skulle komma över imorgonkväll. Vi får väl se ifall det blir något tid över för det...På väg till Domus (för att kolla efter nya vaxdukar) så såg vi en godisaffär som hade gjort så roliga saker med godis. Något föreställde en anka, en annan en polisbil. Undrar ifall dom är till salu, eller bara är prydnad?Var inom på Rusta också. Hittade gula vaxdukar (inte så fina, men de får duga istället för de gamla). Träffade Sandras klasskompis Sofie och hennes mamma. På nationaldagen så hade töserna tänkt sig att klä ut sig som hästtokiga flickor. Sandra har inga sådana attiraljer så jag hörde med Sofies mamma ifall hon kanske hade något gammalt som Sandra kunde få låna. Hon skulle leta i gömmorna.Mats var hemma när vi kom hem. Han satte ihop grillen som jag köpte igår.Mats visste var Gräddnos ungar var. Dom låg i den ena av bodarna. Jag har ändå varit där 3 gånger och letat. Hon hade fått 6 ungar varav den ena hade dött.Okej... det dräller alltså av katter här nu. Tiger, Simba + 4 ungar, Missy, Lilly, Gräddnos + 5 ungar = 14 stycken (varav 9 är bäbisar). Fast det är ju bara Tiger och Missy som går in i huset.Jesper var väldigt spänd när han gick och la sig. Han hade svårt för att sova sa han.Han längtar tills imorgon när han får öppna alla sina presenter.Jag satt och slog in presenterna här ett bra tag. Inte sjutton fick jag någon hjälp av Mats.Imorgon när ungarna är skolan ska jag försöka att få undan allt som behöver handlas. Sen ska jag städa överallt. Göra potatissalladen och göra tårtbottnarna. Måste även fixa till det på altanen så att alla får sittplatser på lördag. Mats får ta hand om allt vad det gäller köttet. Både marineringen och sen grillningen.Presenterna är framlagda och kameran är laddad med nya batterier. Det är bara till att gå upp imorgonbitti och fira Jespers 8-årsdag.Natti!Dahlith/

Presentation

Omröstning

Har du barn?
 Har fler än 2 barn
 Har 2 stycken barn
 Har 1 barn
 Har inga barn men planerar inom de närmaste åren
 Har inga men försöker
 Har inga och vill inte ha
 Så långt har jag inte tänkt ännu...
 Vill gärna ha, men kan inte, tyvärr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards