Direktlänk till inlägg 25 juni 2006

Tipsrunda midsommarafton 2006.

Av dahlith - 25 juni 2006 03:39

Vilken av följande växter är släkt med tomaten?1. Plommon X. Potatis 2. GurkaVilket är det latinska ordet för maskros?1. Erectus X. Lingula 2. Taraxacum Vad heter Lotta på Bråkmakargatans syskon?1. Johan och Mia X. Jonas och Maria 2. Jonas och Mia-MariaVad är en tarpan?1. En mexicansk maträttX. Ett musikinstrument2. Bergsvildhäst Vad heter månen i " Nalle har ett stort blått hus" ?1. Moony X. Luna 2. SkäranVad är dimples?1. Urgröpningarna i en golfboll X. Sandbunkern på en golfbana2. Golfspelare som har mer än 36 i handikappVad är Dannebrogen?1. Danmarks flagga X. Skånes flagga 2. Symbol för DannefejdenHur bekämpar du bäst mossa i gräsmattan?1. Genom att klippa och att gödsla gräset X. Genom att kalka2. Genom att riva upp den med en mossrivareVilket träd står mitt i Malmö?1. Palm X. Alm 2. KastanjVilken av dessa figurer har Astrid Lindgren inte skrivit om1. Kulla-gulla X. Kajsa kavat 2. MadickenDet finns ett antal gamla slott i Skåne. Ett av dem är Bäckaskogs Slott vid Kristianstad. När byggdes det?1. 1400-talet X. 1300-talet 2. 1200-talet Vad gör man om man polstrar?1. Lagar en stuvning X. Stoppar med vadd 2. Dresserar en hästVar i kroppen hittar du alveolerna?1. I hjärtat X. I lungorna 2. I skelettetVilka måste enligt lag använda cykelhjälm?1. Alla upp till 12 år X. Alla upp till 15 år 2. Alla upp till 18 årVad är en råk? 1. En isränna X. Ett stenröse 2. En rovfågel Vilken känd artist sjunger om denna vackra och världsberömda dam som den italienska målaren Leonardo da Vinci en gång målade?För att klara detta måste du veta vad målningen heter. Titta på bilden och melodin har du hört många gånger, du kan den säkert utantill. 1. Lena Filipsson X. Siv Malmqvist 2. Carola Häggqvist Vad är en flugskimmel?1. En större fluga X. Asken som man lägger sin fluga i 2. Färgteckning på en häst Vad är kolera?1. Sjukdom av mindre trevligt slag. X. Tidpunkt i historien då fossila bränslen var vanliga.2. Hudkräm för nötboskap.Vilken fot är oftast störst hos en människa?1. HögerX. Nej... vänster 2. Nej! Vänta... det är nog höger i alla fall.Vad använder du om du blir bjuden på kalvdans?1. DansskorX. Bestick 2. ÖronpropparHur mycket gödsel producerar en daggmask per dag?1. Dubbelt så mycket som sin egen viktX. Lika mycket som sin egen vikt 2. Hälften av sin egen viktVilken dryck är sniglar särskilt förtjusta i?1. Coca-cola X. Öl2. Vitt vinVem har skrivit böckerna om Harry Potter?1. Beatrix PotterX. J K Rawling 2. C S LewisVad heter den ensamma spelpjäsen i kubb?1. LöpareX. Kung 2. DrottningEn kändis på Tv med rosa kläder och krona, vad heter hon?1. Grynet X. Pyret2. PrinsessanVad är apoplexi?1. BlindtarmsinflammationX. Röntgenfotografering2. Slaganfall Vad är ”concours complet”?1. Riddar-rustningenX. En duvas flygtid2. Fälttävlan Hur många ägg lägger en fästinghona på marken?1. 1000 - 3000 ägg X. Inga, den lägger inte ägg på marken2. 100 - 300 äggSkriv gärna en kommentar om vad ni tyckte om tipsrundan...Svaren:X22 2X1 11X 12X XX1 221 XXX 1XX 122 1

 
 
Ingen bild

jennifer!!

6 juni 2007 01:05

kanon tipsrunda!!!!den ska jag lätta ha på lördag när mina jobbarkompisar kommer hem på grillfest!!!

 
dahlith

dahlith

10 juni 2007 13:06

Vad roligt att du gillar den Jennifer! Vad jag har förstått så är det en hel del som nyttar frågorna och det är ju roligt.
För den som vill så kan ni maila mig så kan jag skicka material så att ni bara har till att skriva ut det. Jag har ju det liksom färdigt i datorn redan.
Med bilder, svarspapper och facitmall.
kramizar
Dahlith/

http://dahlith.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mia

11 juni 2007 12:50

Kanon! Har värsta stressveckan och så ska jag fixa en tipsrunda till lördag också, nu slipper jag sitta och leta runt efter frågor själv och får lite andrum, guld värt! Tack så mycket, sköt om dig

 
Ingen bild

Kira

13 juni 2007 13:10

Vilken bra tipsrunda! Jag tänkte låna dina frågor till vår midsommarfest.

Har du tid får du gärna skicka ett mail med frågorna. :-)

Tack på förhand.

/Kira

ksblogg@hotmail.com

 
dahlith

dahlith

14 juni 2007 03:05

Hoppas att det går bra med tipsrundan Mia. Hade du bara skickat dina mailadress så kunde jag gjort det ändå enklare för dig genom att skicka alla mina filer till dig ang. tipsrundan.

Kira... jag har skickat mail till dig med alla filerna. Hoppas att du får glädje av dom! Ladda skrivaren med papper och tipsrundan är så gott som klar. ;)


Dahlith/ :)

http://dahlith.bloggagratis.se

 
Ingen bild

nilla

14 juni 2007 20:02

tack nu är midssommar 2007 räddad.nilla

 
Ingen bild

Cillan

19 juni 2007 20:16

Vilken bra tipsrunda! Håller på att göra en till jobbet men denna ska jag använda på midsommar! Inte kan du maila den till mig om det är okej?
Mvh
Cillan
a.cecilia.bengtsson@spray.se

 
Ingen bild

farmor

20 juni 2007 19:28

Jättebra! Tack nu är min midsommar räddad. Jobbar heltid och har inte hunnit göra egen tipsrunda, det är min uppgift i år! Tusen tack

 
Ingen bild

Lotta

20 juni 2007 22:20

hejsan, kan du maila allt till mig? :) Det skulle verkligen vara bra, hoppas att jag inte är för sent ute bara.
Tack på förhand,

charlottethunberg@hotmail.com

 
Ingen bild

Dahlith

21 juni 2007 23:14

Hej allihopa! Vill önska er en trevlig midsommar nu.

Kramizar
Dahlith/

 
Ingen bild

lelle

22 juni 2007 08:06

Kannon! Vi byter ut golfen mot en tipsrunda

 
Kira

Kira

26 juni 2007 00:23

Tack än en gång. Tipsrundan blev hur bra som helst och det är tack vare dig. :-)

http://blogg.aftonbladet.se/5414

 
Ingen bild

Nice

3 juli 2007 13:59

jätte bra frågor:) Där rädadde du helgen. tack så jätte mycket

 
Ingen bild

Maria

12 juli 2007 14:27

Hej! Du får jättegärna skicka allt material till mig också! En jättebra tipsrunda som passar superbra på lördag på festen. Tack på förhand.
maria_lagerhielm@hotmail.com

 
Ingen bild

Louise

20 augusti 2007 20:55

Hej, gud vilka bra frågor!!! Skulle du kunna skicka allt material till mig?
Tack på förhand!!

louise_hagstromer@hotmail.com

 
Dahlith

Dahlith

21 augusti 2007 01:10

Det är så skoj att jag kan glädja någon med detta och skickar gärna iväg allt material till den som vill ha. Har just skickat till dig Louise.
Eftersom bloggen inte används är jag dock inte inne så ofta, så ibland får ni vänta någon dag innan ni får svar.

Ha det gott där ute i världen!
kramizar
Dahlith

http://dahlith.dinstudio.se

 
Ingen bild

Erika

30 augusti 2007 21:20

Hej, Känner inte dig - googlade efter en tipsrunda och hittade denna toppenbra tipsrunda - snodde några frågor. Skickar lite roliga ordspråk som tack för hjälpen! Hoppas att det är o.k /Erika

(mail erikaberglund72@hotmail.com

För att skoja med kanslisvenska och annan tung svenska, t.ex sådan som ibland används i vetenskapliga avhandlingar, har en grupp unga kanslister (tjänstemän i statstjänst) roat sig med att försöka kläda en rad kända ordspråk i en uppstyltad och abstrakt språkdräkt. Vilka ordspråk är det?

1 Kvaliteten hos ett genom extraktion av animaliska och/eller vegetabiliska komponenter framställt och under upphettning aktiverat nutritivt preparat i from av ett fluidum, uppvisar en omvänd proportionalitet i förhållande till numerären hos den i produktionen engagerade personalen.

2 Att ett objekt, som reflekterar majoriteten av den kortvågiga elektromagnetiska strålning, som träffar dess yta, eo ipso skulle utgöras av det kemiska grundämnet AU, är en förhastad konklusion .

3 Objekt, vilka kamoufleras intill oigenkännlighet i en säsongsbetingad kristallinisk tillståndsform hos den kemiska föreningen H2O, blottlägges i allmänhet vid den nämnda föreningens övergång till större molekylär rörlighet..

4 Ett manuellt baserat specimen av den zoologiska ordningen Aves är mera profitabelt än ett fjortondels gross dylika i en population av förvedade fanerogamer.

5 Verbal expansivitet uppträder ofta i förening med ett objektivt sett ringa kvantitativt format på planeten Tellus.

6 Personer, vilka residerar i arkitektoniska kreationer av transparanta smältprodukter av de kemiska föreningar kiselsyra – pottaska – soda, bör i möjligaste grad iakttaga abstinens när det gäller utnyttjande av smärre petrologiska enheter som projektiler.

7 En med avseende på volym och massa minimal anhopning av mineralisk och vegetabilisk substans kan i förekommande fall negativt påverka den statiska jämvikten hos en vida större å rullande transportanordning vilande anhopning av materia.

8 En visuellt handikappad feminin individ av de domesticerade formerna av det zoologiska släktet Gallus kan undantagsvis excellera i lokaliserandet av en mindre enhet av cerealt födoämne.

 
Ingen bild

Mio

28 september 2007 16:41

Hej
Kul och hitta tips till en tipsrunda. Att jag sedan upptäcker att Du är från Tollarp är ju extra kul!! Har bott några år och avslutade grundskolan där....
Ha det gott Mio

 
dahlith

dahlith

29 september 2007 19:01

Vad skoj! Var det längesen du flyttade ifrån Tollarp Mio?
Hör av dig ifall du vill ha tipsrundan direkt till din dator.

http://dahlith.dinstudio.se

 
Henke

Henke

6 mars 2008 14:45

Mejla gärna tipsrundan, den såg kul ut!

henric.oberg@axantek.se

http://www.matstafetten.se

 
Ingen bild

Marie

12 maj 2008 10:57

Hej,
Sökte efter tips till en tipsrunda och fick en bra träff hos dig! Kanonbra frågor. Vill du mejla den till mig?!
marie@dittval.nu

 
Ingen bild

av Minna

14 maj 2008 19:19

Ska fixa en tips runda till min sons sommaravslutning i skolan men jag tar din. Tack

 
Ingen bild

Dahlith

14 maj 2008 22:23

Minna om du vill så kan du få allt till tipsrundan via mail. Bara att skriva ut.;)
Men då behöver jag din mailadress.

Kan säga till er som är rädda för att lämna ut er epostadress att det är ju så enkelt att göra en "skräpmail" på hotmail. En adress man bara använder för sådant som man är osäker på.
Ha det så skoj på tipsrundan!

 
Ingen bild

solbirk

27 maj 2008 16:59

Jätterolig tipsrunda, glad om du kan maila den till mig. Tack på förhand. Trevlig sommar!!
Mvh Lena

wiberg.lena@telia.com

 
Ingen bild

Eva

28 maj 2008 10:56

Hej, Googlade efter tipsrunda och hittade din kanonfina. Om du har den kvar får du jättegärna maila materielet till mig. Tack på förhand!

evalundmark@hotmail.com

 
Ingen bild

solbirk

3 juni 2008 09:40

Hej igen
Igår hade vi sommarfest på jobbet,alla tyckte tipsrundan var jättekul och undrade hur jag kommit på alla kluriga frågor!!
Jättetack för hjälpen
mvh Lena

 
Ingen bild

dahlith

3 juni 2008 11:05

Vad glad jag blir Lena!

Det är så roligt att höra hur det gick.

 
Ingen bild

Kia

15 juni 2008 10:55

Tack för en bra tipsrunda! Nu sparar jag massor med tid!

 
Ingen bild

linda

15 juni 2008 20:06

Hej. Behöver en tipsrunda till midsommar. Skulle bli jätteglad om du kunde maila din till mej.
lindahedlunds@hotmail.com

 
Ingen bild

DanneB

16 juni 2008 19:33

Hej Dalith, skulle du kunna vara snäll och maila materialet till mig också, skulle vara till enorm hjälp inför midsommar.
MVH
Daniel
d_bergendorff@yahoo.se

 
Ingen bild

karin

19 juni 2008 09:18

hinner du med mig också?

karin _ moldin@hotmail.com (utan mellanslag...)

 
Ingen bild

Stefan

8 juli 2008 09:25

Skall ha fest på lördag och din tipsrunda hade varit perfekt. Vore tacksam om du kan maila mig materialet.

sral69@hotmail.com

 
Ingen bild

Nina Jonsson

25 juli 2008 16:03

Hej!! Jättebra frågor. har försökt komma på en tipsrunda i flera dagar. Jag skulle vara mkt tacksam om du ville maila mig materialet. Jag hinner inte med att göra det själv. Ps festen är i morgon lördag, så jag förstår om du inte hinner. Hälsn Nina

 
Ingen bild

Dahlith

28 juli 2008 22:18

Hej Nina!
Förstår att lördagen redan har varit. Är inte inne och läser varje dag här. Men ser jag något så skickar jag bums tipsrundan.
Fast i ditt fall hade jag inte kunnat skicka ändå för du lämnade ingen adress jag kunde skicka det till.
Hör av dig igen ifall du vill ha den till någon annan gång.
Dahlith/

 
Dahlith

Dahlith

18 augusti 2008 10:09

Tryck på Dahlith så kommer du till 2008 års tipsrunda

http://dahlith.bloggagratis.se/2008/08/18/893078-t

 
Gabbie

Gabbie

8 maj 2009 18:58

Den var jätte bra, tack för hjälpen :)

http://controella.blogg.se

 
Ingen bild

peo

19 juni 2009 10:16

Tack! det skulle finnas många som du
glad midsommar från Hälsingland

 
Ingen bild

Dahlith

22 juni 2009 02:50

Tack Peo! Det värmer verkligen att höra!
Jag ska snart publicera 2009 års tipsrunda.

Hoppas att din midsommar var trevlig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dahlith - 18 augusti 2008 01:11

Jag ska om några dagar påbörja Pila-projektet.För mig är det fruktansvärt jobbigt att bara tänka på det. Inte att jag ska göra något eller så, utan det handlar om att jag ska bli synad ut i fingerspetsarna. Det är det som är det jobbiga att hela tide...

Av dahlith - 18 augusti 2008 01:00

Jag brukar göra lite tipsrundor till midsommar. Tänkte dela med mig av den som jag gjorde till i år.Om ni skickar ett mail till mig nalleli-s@hotmail.com  med er mailadress, så kan jag skicka frågorna färdiga med bilder och frågeformulär och rättelse...

...

Av dahlith - 22 juni 2008 23:59

 

Av dahlith - 1 juni 2008 23:39

Vill bara berätta att idag har jag gjort mat bestående av lax i ugn. wokgrönsaker som jag stekte. Hollandaisesås och oliver. Gjorde quornburgare och quornfileér till sandra och karin.  Sandra och jesper och lasse fick även ris till detta. märkte att ...

Av dahlith - 25 april 2008 00:33

Kan berätta att jag fortsatt att äta lchf på veggevis. Har nu hållit på i 13 veckor. Känns inte ett dugg jobbigt alls. Tänk jag får äta grädde, smör och ost utan samvetskval. Mitt problem är dock att jag får i mig lite för lite protein. Är inte så gl...

Presentation

Omröstning

Har du barn?
 Har fler än 2 barn
 Har 2 stycken barn
 Har 1 barn
 Har inga barn men planerar inom de närmaste åren
 Har inga men försöker
 Har inga och vill inte ha
 Så långt har jag inte tänkt ännu...
 Vill gärna ha, men kan inte, tyvärr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards